Universumin suurin shoppailutapahtuma: Alibaba tuo ostoskeskuksen verkkoon ja vie kuluttajat offline-kauppoihin

tingKiinassa kaikki on suurta, mutta harva asia on niin häkellyttävä kuin vuotuinen kulutusjuhla ”sinkkujen päivä”. Vuosi sitten Alibaban verkkokauppa-alustojen myynti ylitti neljätoista miljardia dollaria yhdessä päivässä. Päivän viihdegaala on valtava spektaakkeli, jossa nähdään muun muassa koripallolegenda Kobe Bryant. Tänä vuonna Alibaba on inspiroitunut Pokemon Gosta ja yhtiön kissamaskottiin perustuva peli ohjaa online-yleisön perinteisiin kivijalkakauppoihin.

Alibaban tempaukset voivat tuntua huvittavilta tai jopa täysin järjettömiltä. Marraskuun yhdestoista päivä on kuitenkin mainio katsaus verkkokaupan ja internetin tulevaisuuteen. Alibaba on onnistunut tuomaan lähes käsin koskeltavan markkinahumun ja sirkushuvit olennaiseksi osaksi verkkokauppaa. Media ja viihde ovat nousseet Alibaban strategiassa keskiöön, sillä yhtiö ei halua nähdä itseään pelkkänä virtuaalista kaupan hyllynä ja maksunvälittäjänä.

Microsoftin perustaja Bill Gates sanoi jo kaksikymmentä vuotta sitten, että sisältö on internetin kuningas. Internetin sisältö kasvaa vuosi toisensa jälkeen. Kymmenen vuotta sitten internetin käyttäjiä oli vähemmän, mutta verkkoliikenne jakautui verrattaen tasaisesti satojen suosituimpien sivustojen kesken. Nykyisin on toisin, sillä niin sanotun kuluttajien internetin osalta verkossa tapahtuva liikenne keskittyy huimaavaa vauhtia muutaman tusinan sivuston ja palvelun ympärille. Esimerkiksi Facebookista on tullut varsinainen sisällön mega-alusta.

Kuluttajien internetissä  iso raha tehdään siellä, missä on käyttäjämassojen haluamaa sisältöä. Viimeistään otsikoihin nousseen AT&T:n ja Time Warnerin jättiläismäisen yrityskaupan myötä olemme nähneet, että myös teleoperaattorit haluavat päästä mukaan verkon houkuttelevaan sisältöbisnekseen. Jack Ma ja Alibaba näyttävät verkkokaupalle tietä tässäkin asiassa. Alibaba omistaa muun muassa ”Kiinan youtubena” tunnetun Youku Tudoun, perinteikkään sanomalehti South China Morning Postin ja elokuvastudio Alibaba Picturesin, joka tekee yhteistyötä esimerkiksi Steven Spielbergin ja Renny Harlinin kanssa.

Sinkkujen päivä, Singles’ Day ja Double11 nimillä tunnetun ostospäivän kerrotaan saaneen alkunsa yksinäisten kiinalaisopiskelijoiden shoppailuterapiana ja jonkinlaisena ystävänpäivän vastavetona. Kiinassa numeroihin liittyvää symboliikka on tärkeää ja mikäpä olisi sopivampi päivämäärä juhlistaa omaa itseään kuin 11.11. Kaltaiseni ihmiset, jotka pitävät shoppailua pikemminkin painajaisena kuin terapiana eivät olisi kuulleetkaan koko tapahtumasta ilman Alibabaa. Yhtiö keksi tehdä sinkkujen päivästä synonyymin verkkokaupan suurimmalle tarjoustapahtumalle.

Alibaban ponnistelujen myötä sinkkujen päivä on muuttunut varsinaiseksi kansallisurheiluksi Kiinassa. Seuraavaksi Alibaba haluaa tehdä marraskuun yhdennestätoista globaalin kulutusjuhlan. Suomessa Verkkokauppa.com mainostaa osallistuvansa ”universumin suurimpaan myyntitapahtumaan”.

Kobe Bryantin kaltaisten julkkisten ja Hollywoodin mitat täyttävän viihdeproduktion lisäksi viimeisimmät teknologian sovellukset ovat isossa osassa Alibaban tempausta. Tänä vuonna Pokemon Gota muistuttava Augmented Reality -peli tuo älypuhelimen omistajat verkosta fyysisen maailman kauppoihin. Vaihtoehtoisesti kuluttajat voivat vierailla virtuaalilasit päässä myös ostoskeskuksessa poistumatta kotisohvaltaan Alibaban Buy+ -sovelluksen avulla.

Median, viihteen ja verkkokaupan konvergenssi tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia mainostajille ja kauppiaille. Kenties jonain päivänä esimerkiksi uuden sohvan ostaminen onnistuu klikkaamalla Netflixin uutuussarjaan taidokkaasti tuotesijoiteltua mööpeliä. Samassa rytäkässä käyttäjältä voitaisiin tarkistaa verhoilun värit ja materiaalit, etsiä paras tarjous ja vaikkapa järjestää kulutusluotto, mikäli unelmien sohva on kovin kallis. Kaikki tämä hoituisi muutamassa sekunnissa sarjan pyöriessä taustalla, ilman ikävystyttävää kirjautumista lukuisiin eri palveluihin.

Internetin sisällön ja palveluiden keskittyminen  teknologiajätitien pienen piirin huomaan mahdollistaa mainoksien todella tarkan kohdistamisen yksittäiselle kuluttajalle  verkon useissa eri kanavissa. Tämä massiivinen sisältömarkkinoiden tiivistyminen nostanee esiin myös mielenkiintoisia ongelmia tietosuojan, tietoturvan ja esimerkiksi monopoliaseman arvioimisen kannalta. Tässä blogissa tullaan varmasti ottamaan kantaa näihin kysymyksiin.

Helsingin Sanomissa on hyvä juttu Alibabasta, joka kannattaa lukea. Kiinan internetiä on käsitelty tässä blogissa myös aikaisemminkin, pohdimme kesällä internetin tulevaisuutta kahteen otteeseen supersovellus WeChatin ja Alibaban innoittamana.

Alibaban promovideo YouTubessa antaa hyvän kuvan tapahtuman valmisteluista:

PS Tätä kirjoittaessa Alibaba kertoi vuoden 2015 marraskuun yhdennentoista myyntiennätyksen rikkoutuneen jo iltapäivällä.